کارنو فن

سیستم تهویه کارنو فرئشنده انواع سیستم تهویه صنعتی

کارنو فن

سیستم تهویه کارنو فرئشنده انواع سیستم تهویه صنعتی

فن سانتریفیوژ فوروارد

فن سانتریفیوژ یکی از جامع ترین مدل های فن با کاربردهای فراوان در صنعت تهویه مطبوع و برودتی می باشد. در ادامه به معرفی فن سانتریفیوژ جلو و نحوه عملکرد آن می پردازیم و نحوه استفاده از آن را برای بهترین نتیجه توضیح می دهیم.
تهویه یکی از مسائل مهم در بسیاری از زمینه ها مانند صنعت است. تهویه اغلب با ابزارهایی مانند فن انجام می شود. دو نوع فن وجود دارد اگزوز و مکنده. نوع اول برای ایجاد جریان هوا تحت فشار بالا استفاده می شود، نوع مکش اغلب برای حذف هوا از محیط های مختلف استفاده می شود.
فن های محوری برای ایجاد هوا از طریق تنه استفاده می شود. این فن ها به عنوان فن های محوری نیز شناخته می شوند. فن های محوری اغلب در خانه ها استفاده می شوند.
فن های مماسی هوای کم فشار را به مسافت بیشتری می فرستند. این فن ها بیشتر برای محیط های کوچک مناسب هستند. نوع سوم فن ها فن های هیبریدی هستند که سیستم کار آنها ترکیبی از سیستم های فن محوری و گریز از مرکز می باشد.
آخرین نوع فن ها یعنی فن های سانتریفیوژ نیز فن هایی هستند که با سرعت و فشار کم جریان هوا ایجاد می کنند. نام دیگر فن های سانتریفیوژ فن های سانتریفیوژ است، این نوع فن ها به سه دسته جلو، عقب و شعاعی تقسیم می شوند. در این مطلب از زوایای مختلف به بررسی فن سانتریفیوژ جلو می پردازیم، با ما همراه باشید.
فن سانتریفیوژ پیشرفته چیست؟
فن های گریز از مرکز فوروارد یا فن های سانتریفیوژ پروانه ای منحنی جلو در واقع نوع خاصی از فن ها هستند که پره های آن به سمت جلو و در جهت چرخش ملخ قرار دارند. اغلب برای بهترین عملکرد فن های سانتریفیوژ جلویی، از قالب مارپیچی شکل در ساخت آنها استفاده می شود و دروازه های خروجی مستطیل یا دایره ای هستند. فن سانتریفیوژ جلو عمدتاً در زمینه تهویه مطبوع استفاده می شود. تهویه مطبوع که جزء علم مکانیک محسوب می شود به مجموعه اعمالی اطلاق می شود که بر روی هوای محیط انجام می شود تا هوای مورد نظر برای زندگی، کار و ... مناسب باشد.

ویژگی فن های سانتریفیوژ جلویی پره های کند آن می باشد که با توجه به این مشکل در شرایطی مانند دبی و فشار کم فوق الذکر، تهویه و هوای تازه مانند کولر گازی استفاده می شود.
فن سانتریفیوژ فوروارد با استفاده از نیروی گریز از مرکز جریان هوا ایجاد می کند، نکته مهم عمود بودن هوای ورودی بر هوای خروجی است.
فن سانتریفیوژ جلویی یکی از پرکاربردترین ابزار تهویه در صنایع مختلف می باشد که از مواد مختلفی ساخته می شود و مواد هر کدام بسته به محیطی که در آن استفاده می شود متفاوت است. برای ساخت فن های سانتریفیوژ جلویی اغلب از ورق های گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ استفاده می شود.
محصول مشابه فن گریز از مرکز جلو، فن گریز از مرکز معکوس است. در قسمت بعدی مقاله به مقایسه این دو نوع فن می پردازیم.


مقایسه فن سانتریفیوژ رو به جلو با فن گریز از مرکز معکوس:
پنکه رادیال رفت و برگشتی یکی دیگر از انواع فن های شعاعی است که تقریباً شبیه به فن های شعاعی رفت و برگشتی است اما به دلایل مختلفی با یکدیگر متفاوت است. در این قسمت به مقایسه فن شعاعی جلو با نوع مشابه آن می پردازیم. مقایسه فن سانتریفیوژ عقب
گفتیم که در فن سانتریفیوژ جلو، تیغه فن در جهت چرخش است، اما در پشت، انحنای تیغه فن برخلاف جهت چرخش است.
فن های سانتریفیوژ معکوس اغلب در محیط هایی که نیاز به اگزوز دارند استفاده می شود. این فن ها نسبت به فن سانتریفیوژ جلویی کارایی قوی تری دارند و برای جابجایی حجم های زیاد مناسب ترند.
فن های سانتریفیوژ معکوس مانند فن های سانتریفیوژ فوروارد در مصارف صنعتی و خانگی کاربرد فراوانی دارند. سیستم مورد استفاده در هر دو یکسان است و هر دو از سیستمی استفاده می کنند که موتور الکتریکی را به فن متصل می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد